Przeglądając plany nadzoru pedagogicznego tworzone w różnego typu placówkach, można odnieść wrażenie, że im plan obszerniejszy, tym lepiej. Często, są to kilkunasto- a czasem nawet kilkudziesięciostronicowe „elaboraty”, zawierające całą występującą w szkole dokumentację nadzoru pedagogicznego. Jakie elementy musi zawierać plan a jakich nie? Jakie zmiany prawne mają wpływ na kształt tegoroczengo planu? Pobierz wzór i dostosuj do swojej placówki »
Funkcjonujące w wielu placówkach plany nadzoru charakteryzują się pewnym schematem. Zawierają np.:
Oczywiście można w taki sposób przygotować plan, ale nie jest to niezbędne. Przykładem niech będą kuratoryjne plany nadzoru, które są zwięzłe, krótkie i wskazują tylko te elementy, które w dokumencie są konieczne – zgodnie z rozporządzeniem.
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2015, poz. 1270) czytamy:
§ 25. 1. Dyrektor szkoły lub placówki opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawiana zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.
2. Plan nadzoru, o którym mowa w ust. 1, jest opracowywany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole lub placówce w poprzednim roku szkolnym.
3. Plan nadzoru, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia;
2) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki;
3) zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań,
Wytyczne dotyczące planu nadzoru pedagogicznego w rozporządzeniu są czytelne i jasne. Nie ma podanego wymaganego wzoru, ale zgodnie z przepisami dokument ma posiadać stałe elementy i musi zawierać:
a) diagnozę pracy szkoły lub placówki,
b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad.
WAŻNE!
Podczas opracowania treści planu nadzoru pedagogicznego według ww. punktów, dyrektor powinien wziąć pod uwagę:
Tworząc plan nadzoru dyrektor, a także rada pedagogiczna powinni zapoznać się z kierunkami polityki oświatowej państwa ogłoszonymi w komunikacie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, z planem nadzoru pedagogicznego właściwego kuratora oświaty, z komunikatami CKE i OKE.
Dyrektor nie ma jednak obowiązku umieszczać w swoim planie nadzoru tych zadań, chyba że stwierdzi, że są one istotne dla szkoły. W takim wypadku może je uwzględnić w swoim planie nadzoru np. wybierając tematy do ewaluacji wewnętrznej.
Reasumując, plan nadzoru pedagogicznego szkoły lub placówki, powinien być zgodny z rozporządzeniem, treści planu nadzoru powinny określać działania wynikające z potrzeb szkoły lub placówki, uwzględniać zagadnienia uznawane w szkole za istotne i przydatne w jej działalności. Pamiętajmy też, aby był wykonalny.
Plan nadzoru pedagogicznego należy przedstawić radzie pedagogicznej w terminie do 15 września 2017 roku.
PRZYKŁADOWE PLANY NADZORU 2016/17 DO POBRANIA: