kontakt@iwspo.pl
(61) 671 21 00
Jak działa Instytut Wspomagania Oświaty?
ZAPAMIĘTAJ MNIE
PRZYPOMNIJ HASŁO
Dokumentacja
Porady prawne
Dostęp do serwisu
Kontakt
Rozpocznij pierwszą konsultację
bezpłatnie!
Strona główna
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Ocenianie uczniów o SPE
05.02.2019
Czy uczeń objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w której zalecono dostosowanie wymagań do możliwości psychofizycznych ucznia może otrzymać na koniec półrocza ocenę niedostateczną z przedmiotu?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
Zobacz odpowiedź
Skierowanie ucznia do poradni psychologiczno-pedagogicznej
26.10.2017
Czy wobec nasilających się problemów z uczniem (agresywne zachowanie ) i brakiem skuteczności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez szkołę, dyrektor może wystąpić do poradni z wnioskiem o zdiagnozowanie ucznia? Rodzic odmawia nawiązania współpracy z poradnią.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
Zobacz odpowiedź
Zadania n-la wspomagającego, organizującego proces kształcenia w kl. IV
25.09.2017
Czy nauczyciel wspomagający może być zatrudniony w szkole nieintegracyjnej w kl. IV? Jakie ma obowiązki i czy odpowiada za tworzenie IPETu i dostosowań z poszczególnych przedmiotów?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
Zobacz odpowiedź
Program wychowawczo-profilaktyczny
25.09.2017
Bardzo proszę o zmieszczenie na portalu programu wychowawczo-profilaktycznego dla szkół podstawowych.
Uchwała rady rodziców w sprawie przyjęcia projektu Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
Uchwała rady rodziców w sprawie uchwalenia Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
Program wychowawczo-profilaktyczny
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
Zobacz odpowiedź
Ile minut powinny trwać zajęcia z logopedą i pedagogiem
20.09.2017
Ile minut powinny trwać zajęcia z logopedą i pedagogiem?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
Zobacz odpowiedź
Czas trwania zajęć rewalidacyjnych w świetle nowych przepisów
07.09.2017
Witam proszę o informację, czy w świetle nowych przepisów o pomocy psychologiczno-pedagogicznej zmieniających czas trwania zajęć np. logopedycznych i korekcyjno-kompensacyjnych na 45 min fakt ten dotyczy także czasu trwania zajęć rewalidacyjnych? Z góry dziękuję za odpowiedź
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
Zobacz odpowiedź
Kwalifikacje specjalistów pracujących z dziećmi z opiniami o wczesnym wspomaganiu rozwoju
28.10.2016
Zwracam się z uprzejmą prośbą o odpowiedź na nurtujące mnie pytanie. W dokumentach źródłowych prawnych (rozporządzenie MEN z dn. 11.10.2013 roku) odnalazłam, że wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może być prowadzone w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Mogą je prowadzić specjaliści typu: pedagog specjalny, psycholog, logopeda i inni specjaliści w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny. Z drugiej strony odnalazłam kwalifikacje nauczycieli do pracy w przedszkolach specjalnych, szkołach specjalnych, gimnazjach o profilu specjalnym paragraf 14 ustęp 4, gdzie wymaga się od specjalistów dodatkowo wykształcenia w kierunku wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Czy tego typu kwalifikacje stosuje się również do przedszkoli i szkół ogólnodostępnych? Jeśli tak, to czy np. dogoterapeuta, hipoterapeuta, czy też pedagog prowadzący terapię ręki również powinni posiadać dodatek w postaci wczesnego wspomagania rozwoju?
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego za
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
Zobacz odpowiedź
Zajęcia logopedyczne w szkole i przedszkolu
25.10.2016
Witam. Piszę w związku z bardzo nurtującym mnie problemem dotyczącym zajęć logopedycznych w publicznych szkołach i przedszkolach. Pracuję w tych placówkach i wciąż borykam sie z problemem czasu trwania zajęć logopedycznych. Wiem, że według rozporządzenia powinny trwać 60 min., a liczba dzieci nie może przekroczyć 4 w grupie. Jest to jednak całkowicie nieefektywne moim zdaniem, gdyż jak można prowadzić terapię logopedyczną w grupie 4-osobowej? Dodam, że wszystkie grupy na zajęciach u mnie tak wyglądają, gdyż dyrektor chce objąć opieką logopedyczną maksymalną liczbę uczniów, którą jest w stanie przyjąć na zajęcia wg ustawy (co jest w jego przypadku zrozumiałe). Jednak w tych grupach znajdują się także dzieci z opiniami z poradni, a nawet z orzeczeniami, a tutaj powinna być praca przecież indywidualna. Ja jednak nie potrafię się z tym zgodzić i większy sens widzę w zajęciach 30-minutowych, gdzie uczniów uczestniczyłoby najwyżej dwóch. Dyrekcja jednak nie chce się na to zgodzić, gdyż w ustawie jest napisane, że zajęcia dla jednego ucznia mają w sumie wynieść 60 min. w tygodniu. Proszę mi pomóc i odpowiedzieć jak mogę rozwiązać ten problem. Godzin zajęć logopedycznych przydzielonych jest tylko 5 na tydzień, a uczniów potrzebujących mnóstwo. Czy dyrektor może zadecydować o krótszym czasie zajęć niż 60 min. w ciągu tygodnia przypadających na jednego ucznia? Przecież terapia logopedyczna indywidualna lub w parach trwająca 30 min. jest znacznie korzystniejsza niż trwająca 60 min., ale w grupie 4-osobowej. Bardzo proszę o odpowiedź. Pozdrawiam serdecznie
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
Zobacz odpowiedź
Wynagrodzenie za prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
04.10.2016
Jestem nauczycielem w przedszkolu publicznym oraz w ramach przydzielonych przez dyrektora nadgodzin prowadzę zajecia korekcyjno kompesacyjne. W związku z tym mam pytanie. Czy jest to zgodne z prawem, że te zajęcia są płatne jak nadgodziny czy też powinny być prowadzone w ramach dodatkowej umowy i znacznie wyższym wynagrodzeniem.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz. U. 2018, poz. 967)
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
Zobacz odpowiedź
Kompetencje nauczyciela z terapią włączającą a zajęcia indywidualne z dziećmi z orzeczeniem
22.09.2016
Dzień dobry. Jakie zajęcia indywidualne z dziećmi z orzeczeniem i lub opinią o wczesnym wspomaganiu rozwoju w świetle nowych przepisów może prowadzić nauczyciel z następującym wykształceniem: studia stacjonarne pierwszego stopnia na Wydziale Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu K. Wyszyńskiego na specjalności: Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna z edukacją włączającą. W suplemencie dyplomu widnieje zapis konsultant z zakresu pedagogiki specjalnej.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
Zobacz odpowiedź
NASTĘPNA
1
2
3
4
5
DOKUMENTY I NARZĘDZIA
Wszystkie kategorie
Dokumenty organizacyjne
Regulaminy i uchwały
Nadzór pedagogiczny 2018/19
Sprawy kadrowe
Ewaluacja wewnętrzna
Awans zawodowy
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Ochrona danych osobowych
KONSULTACJA Z EKSPERTEM
Prawo oświatowe
Zarządzanie placówką
Sprawy kadrowe
Awans zawodowy
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Dotacje i finansowanie w placówkach publicznych
Dotacje i finansowanie w placówkach niepublicznych
Ochrona danych osobowych
Nadzór pedagogiczny 2018/19
Inne
Innowacyjna edukacja
Opisz możliwie dokładnie problem, poproś o dokument lub nakreśl wątpliwości...
Zadaj pytanie
Porady prawne
Wszystkie kategorie
Nadzór pedagogiczny 2018/19
Prawo oświatowe
Zarządzanie placówką
Sprawy kadrowe
Dotacje i finansowanie w placówkach publicznych
Dotacje i finansowanie w placówkach niepublicznych
Inne
Awans zawodowy
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Ochrona danych osobowych
Dobre praktyki
Katarzyna Hall
Innowacyjna edukacja
Studium przypadku »
Wyszukaj
Zaawansowane
Porad udzielają
Leszek Zaleśny
l.zalesny@iwspo.pl
O mnie
Alicja Stawowczyk
a.stawowczyk@iwspo.pl
O mnie
Anna Kiełb
a.kielb@iwspo.pl
O mnie
Wioletta Kędziora
w.kedziora@iwspo.pl
O mnie
Przemysław Zegarek
p.zegarek@iwspo.pl
O mnie
Izabela Grabowska
i.grabowska@iwspo.pl
O mnie
Ewa Czechowicz
e.czechowicz@iwspo.pl
O mnie
Gabriela Chmielecka
g.chmielecka@iwspo.pl
O mnie
Krystyna Madej
k.madej@iwspo.pl
O mnie
Edward Wiśniewski
e.wisniewski@iwspo.pl
O mnie
Zofia Zakrzewska
z.zakrzewska@iwspo.pl
O mnie
NEWSLETTER
Chcesz być na bieżąco? Zamów bezpłatny newsletter i śledź regularnie:
Najnowsze porady ekspertów i pytania zadane przez innych użytkowników
Dokumentację do pobrania i wykorzystania w Twojej placówce
Zmiany prawne: interpretację wraz z wnikliwym komentarzem
Instytut Wspomagania Oświaty
KONSULTACJE Z EKSPERTEM OŚWIATOWYM
Trwa przetwarzanie danych - proszę czekać.
Rozpocznij pierwszą konsultację
bezpłatnie!
Jeśli posiadasz już konto w serwisie -
zaloguj się.
Imię
*
Nazwisko
*
Email
*
Telefon
*
Na powyższy numer wyślemy
hasło dostępowe
do opinii eksperta
Temat pytania
*
Wiadomość do
*
Treść pytania
*
Opisz możliwie dokładnie problem, poproś o dokument lub nakreśl wątpliwości...
Kategoria
*
Prawo oświatowe
Zarządzanie placówką
Sprawy kadrowe
Awans zawodowy
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Dotacje i finansowanie w placówkach publicznych
Dotacje i finansowanie w placówkach niepublicznych
Ochrona danych osobowych
Nadzór pedagogiczny 2018/19
Inne
Innowacyjna edukacja
Pytanie jest pilne
NIE POKAZUJ INNYM UŻYTKOWNIKOM TEGO KONTA
DZIĘKUJEMY!
PYTANIE ZOSTAŁO PRZEKAZANE EKSPERTOM
Powiadomimy Państwa drogą e-mailową oraz SMS-em, gdy udzielona zostanie odpowiedź.
ADRES EMAIL:
HASŁO DOSTĘPOWE:
TYP UŻYTKOWNIKA:
konto darmowe (limit - 1 odpowiedź)
ZMIEŃ
Przejdź do serwisu
KOD AKTYWACYJNY
Trwa przetwarzanie danych - proszę czekać.
Na podany przez Państwa numer telefonu wysłaliśmy wiadomość sms zawierającą kod aktywacyjny.
Proszę o wpisanie otrzymanego kodu w poniższym formularzu.
Kod aktywacyjny
*
NIE OTRZYMAŁEŚ KODU?
MUSISZ SIĘ ZALOGOWAĆ
Jeśli chcesz pobrać gotową dokumentację do wykorzystania w Twojej placówce
oraz korzystać z dodatkowych funkcji serwisu – zaloguj się lub
uzyskaj dostęp
.
Nasi eksperci odpowiedzą na pytania wszystkich pracowników Twojej
placówki oraz stworzą spersonalizowane dokumenty według Twoich potrzeb.
LOGIN (ADRES E-MAIL)
*
HASŁO
*
ZAPAMIĘTAJ MNIE
PRZYPOMNIJ HASŁO
Uzyskaj dostęp