Dodaj do schowka Usuń z schowka

Innowacje edukacyjne

W roku szkolnym 2014/15 jestem odpowiedzialna za innowacje edukacyjne w mojej placówce w oddziałach przedszkolnych jak również w klasach I-III. Bardzo proszę o pomoc i wskazanie publikacji na powyższy temat jak również wskazówek praktycznych czyli dotyczących prowadzenia dokumentacji wprowadzanych innowacji. Czy wszystkie innowacje należy zgłaszać do kuratorium? Czy działania podejmowane już w innych szkołach a wprowadzane do naszej placówki możemy również traktować jako innowacje? Czy np. wprowadzenie Europejskiego Tygodnia Dysleksji (warsztaty, szkolenia dla rodziców, dzieci, nauczycieli) jest działaniem innowacyjnym?

Katarzyna Hall

Poznań, 16 września 2014 roku
INTERPRETACJA PRAWNA

Jest rozporządzenie o eksperymentach i innowacjach. Niestety zostało wydane już bardzo dawno temu - w 2002 roku. Wprowadzona od tego czasu została w nim jedna drobna zmiana w 2011 r.

Słowa innowacja używamy, mając przekonanie, że coś naprawdę zmieniamy, wymyśliliśmy coś nowego. Natomiast to, co prawo z 2002 roku nazywało innowacją, w 2014 roku już często tak formalnie innowacją nie jest. Właściwie można powiedzieć, że obecne prawo nakazuje działać innowacyjnie - oczekuje od nauczycieli bycia twórczymi, mniej "prowadzi za rękę". 

W 2002 roku każdy autorski program nauczania lub mniej typowe rozwiązanie organizacyjne były innowacją. Obecne przepisy są zupełnie inne. Nie ma już programów dopuszczanych przez ministra - czyli nauczyciele sami tworzą i biorą odpowiedzialność za realizowane programy. Rozporządzenie o ramowych planach nauczania dopuszcza nieregularne realizowanie godzin poszczególnych przedmiotów, blokowanie przedmiotów, realizowanie części programu poza szkołą. Także można i należy indywidualnie podchodzić do potrzeb uczniów.

Trudno sobie wyobrazić pomysły edukacyjne, których nie można realizować na podstawie dzisiejszych przepisów, bez uciekania się do nazywania ich innowacją i konieczności zgłaszania tego gdzieś "wyżej". 

Jeśli jednak uważamy, że robimy coś, co nam się wydaje szczególnie innowacyjne i chcemy to podkreślić, uchwałę to wprowadzającą można podjąć w każdym terminie i trzeba ją przekazać organowi prowadzącemu i kuratorium. To jest wszystko, co trzeba zrobić. Zgodę organu prowadzącego trzeba wczesniej uzyskać, jeśli pomysł wymaga zwiększenia budżetu szkoły, a nie dysponujemy na ten cel dodatkowymi środkami.

(Od wielu lat mam przekonanie, źe rozporządzenie o innowacjach i eksperymentach powinno być napisane na nowo, ale niestety nie zdążyłam się tym już szerzej zająć i nikt się za to później też nie zabrał.)

z poważaniem
Katarzyna Hall
NIE ZNALAZŁEŚ ODPOWIEDZI NA SWOJE PYTANIE?
Zadaj pytanie
Zapytaj eksperta. Uzyskaj opinię
prawną lub dokumentację. Bezpłatnie.
KOMENTARZE
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - skomentuj.
KONSULTACJA Z EKSPERTEM

OCEŃ PORADĘ

TWOJA
OCENA
5
.00

Wyszukaj